Isfolket som tv-serie

Aftenposten skrev följande 09.07.10.

Isfolket skal bli TV-serie

Et islandsk produksjonsselskap planlegger et TV-drama basert på Margit Sandemos Sagaen om Isfolket. Forfatteren synes det er en strålende idé.

Den islandske filmskaperen Garun Danielsdottir (34) og filmselskapet Pegasus Pictures er i startfasen av arbeidet med å lage en TV-serie basert på Sagaen om Isfolket.

De vil produsere en omfattende slektskrønike som samtidig forteller historien om Skandinavia:

Krigene, sykdomsutbruddene, levekårene og hverdagen fra starten i Trondheim på 1580-tallet frem til seriens punktum i nåtiden. En avtale om rettighetene er på plass, nå jobber filmskaperne med å meisle ut linjene for hovedhistorien og hver enkelt fortelling fra bøkene.

– De første tre gangene noen ville filmatisere fra Sagaen om Isfolket, ropte jeg opp og var glad. Nå er vi kommet til det 24. prosjektet i rekken, så nå sier jeg heller «jeg tror det når jeg får se det». Men disse er seriøse, med et stort selskap bak seg, så jeg har tro på dem og sier bare kjør i vei, sier forfatter Margit Sandemo på telefon fra Skåne.

- Verdens beste historie.

Garun Danielsdottir forteller at hun har hatt en TV-versjon av Sagaen om Isfolket som sitt mål helt siden hun som 15-åring begynte å jobbe i filmbransjen.

– Dette er verdens beste historie, den har hatt enorm innvirkning på meg. Jeg leste den første boken da jeg var 11 år, og bokserien endret mitt liv. Men det var ikke før nylig jeg hadde mot til å snakke med Margit Sandemo om prosjektet, sier filmskaperen, som til vanlig kun bruker navnet Garun.

Hun skrev et manus basert på første bok i serien, Trollbundet, og tok det med til et møte med Margit Sandemo.

– Jeg måtte vise henne at jeg forstår atmosfæren, sjelen, i disse bøkene og karakterene. Det er fantastisk at det nå blir virkelighet.

Lang TV-serie.

Serien skal omfatte alle 47 bøker, som spenner over hele Skandinavia og har handlingstråder fra Serbia og Spania til Russland, Island og Japan.

– Vi skal ikke lage dette på Hollywood-måten, med mange snarveier og forenklinger. Vi skal vise hele serien. Det har jeg lovet Margit Sandemo. Og det ville være umulig å lage én film av alt dette. Vi skal utvikle det til en lang TV-serie. Min visjon er 200 episoder, så det blir en enorm prosess, sier filmprodusenten.

– Som en såpeserie?

– Ikke som såpeopera. Det kalles «long running series», mer som seriene Stargate og Stargate Atlantis.

– Det høres dyrt ut?

– Selvfølgelig, men hva er dyrt? Periodedramaer er laget før, vi oppfinner ikke hjulet med dette. Vi tenker å behandle hver episode som en film. Forskjellen er at det blir mange av dem. Og film- og TV-produksjoner er noe vi har lang erfaring med her på Island, påpeker hun.

Noe totalbudsjett er ennå ikke klart. Målet er å få med aktører i hele Skandinavia som co-produsenter.

– Dette er en mulighet til å fortelle vår skandinaviske historie på en interessant måte, sier Garun.

Elsker Isfolket.

– Hva er det med bøkene som virket så sterkt på deg?

– Margit Sandemo har, på ett eller annet vis, klart å gjøre noe helt utrolig om til noe som gir mening. Det er ikke som i Ringenes Herre, der man har bygget et eget univers for å gjøre de fantastiske fantasiene troverdige. Sandemo gjør det i Trondheim, i Norge. Hun er en forfatter som stoler på oss som lesere, og som forteller sin historie på en enkel, vakker måte. Hun forteller fra hjertet, sier Garun, som gjerne kan snakke i timevis om hvorfor hun elsker serien om Isfolket. Alle karakterene, det norske landskapet med fjell, skoger og tøft terreng – alt dette hun vil gjenskape i en storstilt TV-produksjon.

Tror det blir bra.

Margit Sandemo er selv forsiktig entusiast, og har tro på at hennes slektskrønike, Skandinavias mestselgende romanserie noensinne, omsider vil bli å se som levende bilder.

– De planlegger en hel TV-serie, ikke en film, slik det har vært snakk om tidligere. Er TV like greit?

– Å ja, «för hundra gubbar»! I en film kunne man bare hatt med de tre første bøkene. Men sagaen er på 47 bøker, så en TV-serie må jo være mye bedre, sier Sandemo.

 

 

Kommentarer
Linda

Kommer det att bli en tv- serie ?

Svar: Det är ännu inte bestämt. Frågan har varit uppe flertalet gånger och i olika länder. Ännu har det inte blivit något.
Sandemo Fan

2011-08-24 » 13:47:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback