Släktträd Isfolket

Kommentarer
Anonym

Petra var 17 år när hon dog, inte 19 som det står i stamträdet. Dessutom var hennes dödfödda barn en pojke och inte en flicka som det står här.

Svar: Petras ålder diskuterass flera gånger fram och tillbaka när man får följa Andrés jagkt på ättlingarna. Att barnet är en flicka är korrekt då det nämns flera gånger och dessutom bekräftas i bok 40 Fångad av tiden när Tova söker sig tillbaka till sina tidigare liv och bland annat är den dödfödda flickan.
Sandemo Fan

2015-04-23 » 13:43:01
Anonym

I den bok som beskriver hennes död benäms barnet som en pojke.

Svar: Jag har nu läst igenom bok 33. Du har helt rätt.på sidan 77 står det att det var en pojke. På sidan 78 beskrivs det hur Vanja jämför utseendet med beskrivningen av olika drabbade i isfolket däribland sin egen far Ulvar. Det är alltså en miss som begåtts då barnet senare i serien beskrivs som en flicka som bland annat är Tovas ena tidigare liv.
Sandemo Fan

2015-05-15 » 13:46:31
vilda

i boken, den onda dagen, 44
så möter de utvalda häxorna, tobba, hanna, vega.
när tobba försöker förföra tengel så säger tengel att det skulle vara äckligt då hon är hans mormor..
men kollar man i släkt trädet är ju inte hon hans mormor. utan tores mormor, tore var ju tengels morfar.

har det blivit fel i någon översättning eller hur e de?

Svar: Det är inget jag tänkt över. Skall titta på detta och återkomma. De tär inget kännt fel jag läst om.
Sandemo Fan

2015-07-06 » 10:54:40
vilda

i min bon på sidan 123 står det " du lyckas inte med mig, Det vore groteskt! för du är min mormor"
skulle vara intressant och veta om du hottar något.

Svar: Samma fel återger de även i ljudböckerna för även där omnämns hon som mormor.enligt släktträdet i bok 46 har du rätt i att det är Tores mormor och inte hans. Men det kan ju som du säger vara en miss i översättningen. Man kanske benämner alla som mormor när det är en äldre släkting ppå mors sidan när det är norska?
Vi hade väl sagt morfar mormor, men utan en norsk originalbok och någon som kan norska kan jag inte ta reda på detta.
Sandemo Fan

2015-07-15 » 22:06:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback