Verkligheten bakom sagan

I slutet av nr 47, Är det någon där ute? på sidan 192 så börjar den del som Margit valt att kalla Verkligheten bakom sagan. Detta är 55 sidor + 1 sida källhänsvisning med litteraturlista, som enbart handlar om hur Isfolket kom till och vad som är sanning eller inte i hela serien. 
Hon skriver om hur förlaget ställde sig till historien och hur den påverkade henne och familjen. Sättet att skriva tar en lite ny vändning eftersom det inte längre är historien som berättas utan information. 
Det är intressant att få ta del av Margit, och personen backom författartitlen. För man får faktiskt en bild av vem hon är på dessa korta sidor. Man får berättat om hennes hjälpare, hur hon anser sig vara synsk m.m.
Det är nästan som en liten biografi inbakad i serien.
 
 
 
 
 
 
Kommentarer
Tin

Har läst Isfolket i min "ungdom" och äntligen funnit på dem i ljudbok via storytel, så nu betas de av en efter en ännu en gång.

Har dock alltid förundrat mig över hurvida sagan har förankring i verkligheten eller inte, vart platserna i böckerna kan tänkas vara osv.

Jag har en teori ang gråstensholm som ju låg i närheten av Christiania (Oslo).
Det finns en väg som heter Rosenholm och efter den vägen ligger en kyrkogård. Inte långt från denna finns Ingierstrand och en bit söderut Svartskogen. Om man tänker sig att namn förändras och hus rivs och byggs till så fast det kanske inte skulle vara möjligt att se vart gamla Lindallén stått och Gråstensholm legat så kan man iallafall anta att kyrkogårdar ofta inte flyttas. Och Svartskog är väl ett namn som kan bestå om inget byggs där. Jag vill gärna tro att jag åtminstone har ringat in delen av Norge där jag inbillar mig att det utspelat sig. Vem vet kanske de ligger begravna på kyrkogården efter Rosenholms väg. :) Eller så är det bara välvilja och google maps som gjort arbetet här :)

2015-04-08 » 23:18:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback