Sandemo stämd av advokat

Här är en artikel från VG om Margit som publicerades nyligen.
 

SKILLINGE (VG) I løpet av fire måneder fikk Margit Sandemo (89) regninger for til sammen 800.000 kroner fra advokat Tor J. Sibbern.

Den aldrende forfatteren følte seg tvunget til pantsette huset for å kunne betale den første regningen.

Så tok pengene slutt. Familien og regnskapsføreren slo da alarm om de høye regningene som dumpet ned i postkassen.

Advokat Tor J. Sibbern mener at Margit Sandemo fortsatt skylder ham 595.000 kroner. Han går rettens vei for å inndrive kravet.

Stridens kjerne er en periode på cirka tre måneder i fjor, fra 20. august til 16. oktober i 2012, der Sibbern hevder han var engasjert av den berømte forfatteren.

I denne perioden har han fakturert 89-åringen for nesten 800.000 kroner, blant annet en ukestur til USA som kom på 245.000 kroner i utgifter og honorarer.

- Alle initativ kom fra ham

- Ikke en eneste gang har jeg oppsøkt Sibbern med hensyn til advokathjelp, absolutt alle initiativ kom fra ham, sier Margit Sandemo.

Men Sandemo vedgår at hun har undertegnet flere avtaler med advokaten - uten å undersøke innholdet i dem.

Avtalene ga ham fullmakt til å representere forfatteren både som advokat og litterær agent.

Nå har advokaten stevnet henne for Ystads Tingsrätt.

40 millioner

 
 
Tor J. Sibbern og hans svenske advokater har fått en rekke spørsmål fra VG. Han sier via sin sekretær at han ikke ønsker å kommentere påstandene fra Sandemo - eller stevningen - i VG.

Heller ikke Sibberns advokater i advokatfirmaet Vinge KB i Stockholm ønsker å snakke med VG. De henviser til stevningen fra 14. oktober og tingrettens behandling.
- Verdens hederligste

- Jeg har vært verdens hederligste menneske i snart 90 år og så skal man få det der på slutten av sitt liv, sier Sandemo, som har solgt 40 millioner bøker i sitt forfatterliv.

- Hvor har pengene du har tjent tatt veien?

- Det meste jeg har hatt i årsinntekt var fire millioner kroner. Det var når Sagaen om Isfolket kom ut, men da betalte jeg også nesten 80 prosent i skatt. Pengene er gått med. Jeg har brukt enorme summer på Islands-reiser, jeg har hatt med over 300 mennesker til Island i årenes løp der jeg har betalt alt - det er ganske dyrt, sier Sandemo.

Hjulpet slekt og kjøpt mange hus

- Jeg har dessuten en stor slekt og mange etterkommere som jeg gjerne hjelper. Jeg har også kjøpt mange hus, men det har ikke vært noen god forretning. Og så har jeg aldri hatt respekt for penger - det er det som er feil. Jeg vet ikke selv hvor pengene har tatt veien, sier Sandemo.

- Hvordan kom du i kontakt med Sibbern?

- I 2003 fikk jeg en forespørsel fra ekteparet Sibbern om jeg ville skrive et forord til hennes bok om synskhet. Det gjorde jeg gjerne, for boken var bra. Jeg tar aldri betalt for sånne småsaker, sier Sandemo.

Ifølge Sandemo kontaktet Sibbern henne åtte år senere, fordi det skulle utgis en engelsk utgave av konas bok. Sandemo gikk igjennom forordet og rettet opp den engelske oversettelsen.

Isfolket som e-bok

- Sibbern fortalte at han skulle til Amerika med sin kone fordi hennes bok antagelig kom ut i e-bokutgave der. Jeg vet ikke helt hvordan det kom opp, men det må ha vært han som nevnte at «Sagaen om Isfolket» burde utgis som e-bok. Det ønsket jeg også, og han skulle undersøke hvordan det lå an, når han likevel skulle besøke forlag der borte. Det er alt jeg har bedt om. Ingenting mer, sier Sandemo.

Regningene fra advokaten kom som et sjokk på forfatteren.

- Jeg måtte ta opp et lån på huset, og det har jeg aldri gjort før, sier Sandemo.

Hun har betalt Tor J. Sibbern 170.000 kroner for fakturaer han har sendt. Da han reiste til New York fra 7. til 14. oktober i fjor hevder han å ha arbeidet i 114,5 timer for henne, viser dokumentene han har sendt tingretten i Ystad.

- Jeg aner ikke hva han gjorde i USA. Jeg føler meg lurt, hevder Sandemo.

Skrev under på ting hun ikke ante hva var

- Jeg skrev under på en «Power of Attorney»-avtale uten å vite hva en «attorney» var. Jeg tror på mennesker, at de vil meg vel. Det er derfor jeg er så godtroende og dumsnill.

Saken har tatt hardt på den populære forfatteren.

- Jeg var så voldsomt stresset av det hele at jeg ble syk. Hele 2012 ble bare stress for meg, sier Sandemo.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback